Praktijk- en gezondheidsinfo
Zwavel / NAC / MSM
Kruidenrecepten

Handacupunctuur:
De Koryo Sooji Chim deze heeft de middelvinger als uitgangspunt .Het lichaam met alle ledematen en de daarop aanwezige  klassieke Chinese meridanen weerspiegeld zich in de hand:
De corresponderende gebieden op de hand.
Uitgangspunt : we kijken naar de binnenkant van onze eigen handen.
OPLETTEN!: De ledenmaten zitten nu gespiegeld ten opzichte van de middelvinger. Links naast de middelvinger zit nu de rechter arm en daarnaast het rechterbeen. Rechts naast de middelvinger zit nu de linkerarm en het linkerbeen.
LINKS en RECHTS zijn hier gespiegeld ten opzichte van het midden.
De middelvingervinger vormt natuurlijk weer de middenlijn van het lichaam en vormt hier van het vingertopje naar de polsplooi over de binnenzijde van de hand, een lijn vanuit de kruin over de neus, kin, borstbeen,  navel via de schaamstreek naar de stuit.
De lijn die hier loopt is de conceptiemeridiaan met de letter A.

Hierboven ziet u de binnenzijde van de hand. De punten in het midden van de hand zijn van onderen naar boven A1, A3, A8, A12, A16, A18, A20, A24, A26, A33.

De handpalm komt overeen met de voorzijde van het lichaam. De lijn A heeft in het midden op de handpalm een punt A8. Dit punt komt overeen met de navel. Het is een belangrijk oriëntatiepunt voor de handpalm. Het punt is bij veel wat nerveuze mensen iets druk gevoelig en daarom gemakkelijk te vinden.
Het gebied op de handpalm boven dit punt komt overeen met de maagstreek. De onderste plooi van de middelvinger(3e lid) vormt gebied van het onderste puntje van het borstbeen. Hier ligt het punt A16. Precies halverwege de lijn A8 naar A16 vinden we A12. A12 is het belangrijkste punt voor de maag.
A16 werkt vooral op het hart en het zenuwstelsel.
A1 vinden we even boven de polsplooi in een kuiltje dit punt is ook vaak gevoelig bij mensen die niet goed met de aarde zijn verbonden en vaak bij vermoeidheid. Een heel belangrijk punt bij nerveuze zwakte en vermoeidheid en bij voorkeur behandelen door verwarming met moxa of een dikker wierookstaafje.  De punten A1 tot A8 zitten op gelijke afstand van elkaar. Zij werken sterk op de organen van het onderlichaam.

A1 is de stuit.
A2 is genitaliën.
A3 is de blaas
A4 is dunne darm
A5 is de baarmoeder, en onderste verwarmer
A6 centrum van de hara, algemene uitputting, maagdarmklachten.
A7 werkt op de onderste verwarmer
A8 werkt op de navel en de zonnevlecht, nerveuze klachten, maagdarmklachten.
A12 de maag
A16 t/m A20 de borst
A20 t/m A24 nek en keel
A26 t/m A33 neus en achterliggende hersengebieden

Hierboven ziet u de rug van de hand en zijn relatie met de wervelkolom. De punten op de middelvinger en daaronder zijn van onderen naar boven B1, B7, B14, B19, B24.
Uitgangspunt: we kijken naar de rug van onze eigen handen.
De rug van de hand komt overeen met de achterzijde van ons lichaam.
De middelvinger is de middenlijn van het lichaam. De middelvinger en het gebied in een rechte lijn daaronder vormt het midden van achterzijde van ons lichaam. Het komt dus overeen met de wervelkolom. Het stuitje zit ter hoogte van de polsplooien op de pols.  De achter zijde van ons hoofd is nu het topje (het eerste lid) van de middelvinger. De lijn die daar loopt is de gouverneurmeridiaan met de letter B.

De vinger rechts van de middelvinger is de rechterarm. In onze linkerhand is dit de wijsvinger  en in onze rechterhand is dit de ringvinger. Het topje van deze vingers komt overeen met de rechterhand, het 2e lid is de onderarm,  het 3e lid is de bovenarm. De bij behorende vingergewrichten vormen de rechterpols, ellebooggewricht, en schoudergewricht.
De vinger links van de middelvinger is de linkerarm. In onze linkerhand is dit de ringvinger en in onze rechterhand is dit de wijsvingervinger. Het topje van deze vingers komt overeen met de linkerhand, het 2e lid is de onderarm,  het 3e lid is de bovenarm. De bijbehorende vingergewrichten vormen de rechterpols, ellebooggewricht, en schoudergewricht.

De tweede vinger rechts van de middelvinger vormt het rechterbeen (bij de linkerhand is dit de duim, bij de rechterhand is dit de pink). Het topje komt overeen met de voet, het 2e lid vormt het onderbeen, het 3e lid vormt het bovenbeen. De bijbehorende gewrichten vormen het enkelgewricht, kniegewricht en heupgewricht.
De tweede vinger links van de middelvinger vormt het linkerbeen.( Bij de linkerhand is dit de pink bij de rechterhand is dit de duim). Het topje komt overeen met de voet, het 2e lid vormt het onderbeen, het 3e lid vormt het bovenbeen. De bijbehorende gewrichten vormen het enkelgewricht, kniegewricht en heupgewricht.

De voordelen van behandeling via de hand.
1. De hand vertegenwoordigt het hele lichaam.
2. Op de hand zijn -in tegenstelling tot de voetrefelexzonetherapie en de ooracupunctuurtherapie- alle traditionele meridianen en acupunctuurpunten aanwezig en te behandelen.
3. Er staan veel behandelingsvarianten ter beschikking:
handacupunctuurnaalden, elektrostimulatie met speciaal elektroacupunctuurapparaat., magneetplaatjes, een goedkope eenvoudige laser, moxa (pijnloze verwarming  van punten door smeulend bijvoetkruid of wierook, of houtskoolstaafje)
4. Speciale nevenwerkingen (lange naalden, nabijheid van organen en aderen en slagaderen) worden vermeden. De handacupuctuurnaalden zijn erg dun (0,18 mm) en er wordt erg ondiep gestoken (0,5 mm tot 3 mm).
5. De hand is altijd bereikbaar. Ontkleden is niet noodzakelijk.
6. Snel effect van de behandeling omdat de handen als zenuwuiteinden met maar weinig prikkels al een groot effect mogelijk maken.
7. Ideale zelfbehandelingsmethode omdat de basisprincipes eenvoudig zijn te leren.
8. Geeft de mogelijkheid onduidelijke klachtenpatronen te verklaren en te behandelen.
Meridiaankaarten