pag113    Gouverneurmeridiaan Du mo
De Du mo meridiaan is een vat van de Yang energie en is vooral betrokken bij de besturing en de afweer.
Gouverneurmeridaan Du mo,  anatomie volgens de klassieke chinese acupunctuur. De meridiaan zit aan beide zijden van het lichaam.
Belangrijkste punten: Dumo1,, 4, 14, 20, 26
De Dumomeridiaan wordt ook wel gouverneurmeridiaan genoemd. Het is een vat waarin alle yang energie samenkomt. Het heeft daarom een belangrijke betekenis bij het functioneren van de afweer. De belanlingrijkste symptomen zijn koortsziekten, mentale stoornissen, stijfheid van de wervelkolom e.d.
Dumo 1: aambeien (moxa), ligt achter de anus.
Dumo 4: impotentie, lage rugpijn, zaadverlies, gevoeligheid voor kou.
Dumo 14: hier komen alle yang meridianen samen, koorts, infectieziekten, reuma, astma, eczeem, epilepsie
Dumo20: hier komt alle yang energie samen, epilepsie, schisophrenie, hersenbloeding, hoofdpijn.
De Dumomeridiaan wordt gestuurd vanuit de dunnedarmmeridiaan vanuit het punt Dud3 dit punt heeft dan ook een speciale uitwerking op de wervelkolom, vooral bij acute rugklachten en pijn.
In de handacupunctuur komt dit overeen met het punt H2 .

Dunnedarmmeridaan in de hand volgens de koreaanse handacupunctuur.

De Dumo-meridaan ( B ) volgens de koreaanse handacupunctuur.
De Dumomeridaan in de koreaanse handacupunctuur heeft minder punten als de chinese Dumomeridiaan.
De eigenschappen van de punten hebben een sterke overeenkomst met die van de chinese meridiaan.
Waneer het betreffende punt op vinger/hand gevoelig is kan men meestal ook het overeenkomstige chinese milt punt behandelen. De punten A27 t/m A33 van de renmomeridiaam komen overeen met de punten Dumo26 t/m Dumo 20.
B1=Dumo1, B3=Dumo2, B5=Dumo3, B7=Dumo4, B10=Dumo6, B11=Dumo7, B12=Dumo8, B14=Dumo9, B16=Dumo11,
B17=Dumo12, B18=Dumo13, B19=Dumo14, B23=Dumo15, B24=Dumo16, B25=Dumo 17, B26=Dumo18, B27=Dumo 19

A27=Dumo26
A28=Dumo25
A30=Dumo24
A33=Dumo20

Belangrijkste toepassing:
B1: anusproblemen, aambeien, rugklachten, mentale klachten.
B7: impotentie, gevoelig voor koude, lage rugpijn, zaadverlies.
B19: ziekten van het hoofd, kouvatten, gezicht ,borstholte, nek, spijsverteringsorganen, reuma
B24: ziketen van het hoofd, centrale zenuwstelsel.

Meridanen

long